Emne: Visualisering, interaksjon og prototyping (VIP1100)
Prosjekttid: 3 uker
Metoder: double diamond, desktop research, brukerintervju, prototyping i Figma, moodboard, brukerreiser, brukertesting
Lage en app basert på et tema du brenner for.
Oppgaven skal resultere i en prototype laget i Figma.
BegrunnelseDet er mange eldre som sitter mye alene, og jeg antar at det er mange unge som er ensomme og kunne tenkt seg å lære av eldre og være sammen med eldre. Jeg ville skape en tjeneste, en plattform, hvor man kunne finne hverandre.
Jeg ville at dette skulle være et lavterskel tilbud. Man må ikke være veldig ensom, eller ensom i det hele tatt for å bruke appen.
KonseptEn digital tjeneste som blir en plattform hvor mennesker som kjenner på ensomhet (i hovdesak eldre) kan møte nye mennesker som ønsker å bruke tid sammen med dem og gjøre en felles aktivitet de begge har glede av.
Problemstilling
“Hvordan hjelpe ensomme eldre mennesker til en mindre ensom
hverdag på en måte som er enkel
for dem?”
Prosessen
Dette er en oversikt over de ulike fasene i arbeidet. Ingen av fasene står helt alene, de flyter over i hverandre.
Jeg gjorde en kombinasjon av DESKTOP RESEARCH og BRUKERINTERVJU. Jeg gjennomførte intervjuene med seks kvinner på Ensjøtunet Omsorgsbolig.
Jeg fant raskt ut at det ble en for stor oppgave for dette prosjektet å involvere unge mennesker. Etter innsiktsfasen gikk jeg derfor over til å jobbe med en tjeneste som koblet eldre mennesker sammen med hverandre.
NyVenn er en digital tjeneste som hjelper ensomme eldre til å komme i kontakt med hverandre, med mål om å etablere vennskap som kan bidra til mindre ensomhet.
Løsningen skal være veldig ENKEL å bruke. Det som binder folk sammen er INTERESSER.
Sitemap
Denne prototypen tok jeg med meg til målgruppen, men før dette gjennomførte jeg en egentest.
På denne måten fikk jeg luket ut åpenbare problemer slik at dette ikke
kom i veien for å finne ut hvilke problemer målgruppen støter på som ikke
jeg støter på selv.
Trykk eller sveip for å se :)
Under viser jeg et utdrag av sidene i appen og hvordan de henger sammen.
Jeg tok med en forbedret versjon til brukergruppen. Her fikk jeg informasjon som jeg ikke hadde fått hos studenter eller andre på min alder.
Noen av disse oppdagelsene var at flere trodde snakkeboblene var knapper, flere skalv på hendene og klarte ikke trykke på knappene og meny-knappene ikke var intuitive for dem.
Jeg fikk også bekreftet noen ting, som at utforming og plassering av knapper var intuitive, at de forsto scrollingen og at de fint kunne lese skriftstørrelsen jeg hadde valgt.
Visuell profil
“Fin, men stårhattene gjør at de
virker alt for gamle” - Person 1
“Den var koselig! Holde hender
- det er jo vennskap” - Person 2
“Kjedelig” - Person 1
“Denne var bare trist. Det er
ingen av disse menneskene jeg
har lyst til å snakke” - Person 2
“Den var grå og kjedelig”
- Person 1
Lager grimaser: “Jeg liker ikke
når gamle mennesker kler seg flåsete” - Person 1
Ler: “Den likte jeg. Gå for den!” - Person 2
Vinneren ble laget under testingen
Endring i prototype etter brukertest
Avsluttende refleksjoner
I dette prosjektet måtte jeg i stor grad bestemme hva
løsningen skulle være før jeg begynte å snakke med
eventuelle brukere. Løsningen ble derfor i stor grad basert
på desktop research og antakelser, og lite på samtaler med brukere. Jeg
tror jeg kunne designet en mer nyttig tjeneste dersom jeg
hadde hatt mer tid til å snakke med brukere, spesielt i starten av
prosjektet.
Med mer tid til prosjektet hadde jeg ønsket å- skrive og visualisere brukerreiser av dagens situasjon
- gjøre dybdeintervju med et større utvalg brukere
- undersøke løsninger brukt i andre land som USA og Japan
Læring/utbytteIntervjuer er veldig annerledes å utføre alene. Oppfatningen av svarene og oppførsel under intervjuet blir mer ensidig dersom man ikke er flere som observerer.
Enkle prototyper kan gi mange svar og er enkle å endre på!
Jeg kan finne ut mye om UX-designet av appen alene og med medstudenter, men det er i kontakt med brukeren jeg finner de virkelige utfordringene og endringspunktene.
Med mer tid til prosjektet hadde jeg ønsket å- skrive og visualisere brukerreiser av dagens situasjon
- gjøre dybdeintervju med et større utvalg brukere
- undersøke løsninger brukt i andre land som USA og Japan
Læring/utbytteIntervjuer er veldig annerledes å utføre alene. Oppfatningen av svarene og oppførsel under intervjuet blir mer ensidig dersom man ikke er flere som observerer.
Enkle prototyper kan gi mange svar og er enkle å endre på!
Jeg kan finne ut mye om UX-designet av appen alene og med medstudenter, men det er i kontakt med brukeren jeg finner de virkelige utfordringene og endringspunktene.