Hjem       Om meg        Prosjekter        Si hei!



NyVenn



Emne: Visualisering, interaksjon og prototyping (VIP1100)

Prosjekttid: 3 uker

Metoder: double diamond, desktop research, brukerintervju, prototyping i Figma, moodboard, brukerreiser, brukertesting


Mål for prosjektet
Lage en app basert på et tema du brenner for.
Oppgaven skal resultere i en prototype laget i Figma.

Mindre ensomhet blant eldre
IdéenIdéen var at mennesker på tvers av generasjoner skulle kunne møte hverandre og gjøre en fellesaktivitet som begge hadde glede av.


BegrunnelseDet er mange eldre som sitter mye alene, og jeg antar at det er mange unge som er ensomme og kunne tenkt seg å lære av eldre og være sammen med eldre. Jeg ville skape en tjeneste, en plattform, hvor man kunne finne hverandre.

Jeg ville at dette skulle være et lavterskel tilbud. Man må ikke være veldig ensom, eller ensom i det hele tatt for å bruke appen.


KonseptEn digital tjeneste som blir en plattform hvor mennesker som kjenner på ensomhet (i hovdesak eldre) kan møte nye mennesker som ønsker å bruke tid sammen med dem og gjøre en felles aktivitet de begge har glede av.

Problemstilling
“Hvordan hjelpe ensomme eldre mennesker til en mindre ensom hverdag på en måte som er enkel for dem?”

Første skisse av hvordan en side i appen kan se 




Prosessen

Dette er en oversikt over de ulike fasene i arbeidet. Ingen av fasene står helt alene, de flyter over i hverandre.





Innsiktsarbeid
Jeg gjorde en kombinasjon av DESKTOP RESEARCH og BRUKERINTERVJU. Jeg gjennomførte intervjuene med seks kvinner på Ensjøtunet Omsorgsbolig.






Fra eldre møter unge, til eldre møter eldre

Jeg fant raskt ut at det ble en for stor oppgave for dette prosjektet å involvere unge mennesker. Etter innsiktsfasen gikk jeg derfor over til å jobbe med en tjeneste som koblet eldre mennesker sammen med hverandre.




Videreutviklet konsept
NyVenn er en digital tjeneste som hjelper ensomme eldre til å komme i kontakt med hverandre, med mål om å etablere vennskap som kan bidra til mindre ensomhet.

Løsningen skal være veldig ENKEL å bruke. Det som binder folk sammen er INTERESSER.

Sitemap
Denne sitemap-en er delt i to. Den øverste delen viser flyten i appen slik den er når man først åpner den og ikke har en bruker enda. Den nederste delen viser hvordan flyten er når man har opprettet en bruker.







Mid-fi prototype i Figma
Denne prototypen tok jeg med meg til målgruppen, men før dette gjennomførte jeg en egentest. 
På denne måten fikk jeg luket ut åpenbare problemer slik at dette ikke 
kom i veien for å finne ut hvilke problemer målgruppen støter på som ikke 
jeg støter på selv.


Trykk eller sveip for å se :)




Slideshowet over viser hvordan man oppretter en profil.

Under viser jeg et utdrag av sidene i appen og hvordan de henger sammen.





Test med målgruppen

Jeg tok med en forbedret versjon til brukergruppen. Her fikk jeg informasjon som jeg ikke hadde fått hos studenter eller andre på min alder.



Noen av disse oppdagelsene var at flere trodde snakkeboblene var knapper, flere skalv på hendene og klarte ikke trykke på knappene og meny-knappene ikke var intuitive for dem.
                                              
Jeg fikk også bekreftet noen ting, som at utforming og plassering av knapper var intuitive, at de forsto scrollingen og at de fint kunne lese skriftstørrelsen jeg hadde valgt.




Visuell profil
Bildene er hentet fra Pintrest


Test av visuell profil med målgruppen




“Fin, men stårhattene gjør at de
virker alt for gamle” - Person 1



“Den var koselig! Holde hender 
- det er jo vennskap” - Person 2

“Kjedelig” - Person 1







“Denne var bare trist. Det er 
ingen av disse menneskene jeg 
har lyst til å snakke” - Person 2

“Den var grå og kjedelig”
 - Person 1


Lager grimaser: “Jeg liker ikke 
når gamle mennesker kler seg flåsete” - Person 1

Ler: “Den likte jeg. Gå for den!” - Person 2





Vinneren ble laget under testingen









Endring i prototype etter brukertest










Avsluttende refleksjoner
I dette prosjektet måtte jeg i stor grad bestemme hva løsningen skulle være før jeg begynte å snakke med eventuelle brukere. Løsningen ble derfor i stor grad basert på desktop research og antakelser, og lite på samtaler med brukere. Jeg tror jeg kunne designet en mer nyttig tjeneste dersom jeg hadde hatt mer tid til å snakke med brukere, spesielt i starten av prosjektet.


Med mer tid til prosjektet hadde jeg ønsket å- skrive og visualisere brukerreiser av dagens situasjon
- gjøre dybdeintervju med et større utvalg brukere
- undersøke løsninger brukt i andre land som USA og Japan


Læring/utbytteIntervjuer er veldig annerledes å utføre alene. Oppfatningen av svarene og oppførsel under intervjuet blir mer ensidig dersom man ikke er flere som observerer.

Enkle prototyper kan gi mange svar og er enkle å endre på!

Jeg kan finne ut mye om UX-designet av appen alene og med medstudenter, men det er i kontakt med brukeren jeg finner de virkelige utfordringene og endringspunktene.



Sjekk ut disse prosjektene også :)
Lystig
Fysisk prototyping og plakat


Å leve med sorg
Hvordan kan vi normalisere følelser knyttet til døden?















Si hei!
Jeg liker å snakke med hyggelige folk :)



LinkedIn      Epost      Kontaktskjema