Emne: Designerens Samfunnsansvar (DSA2100)
Prosjekttid: 2 uker
Metoder: double diamond, desktop research, brukerreiser
Type: Gruppeeksamen
Velg en overgangsfase i livet, lag en problemstilling og design en løsning på problemet.
Problemstilling
Hvordan snakke med barn om at en foresatt kommer til å dø snart?
I denne denne oppgaven har vi brukt DOUBLE DIAMOND som metode.
Første steg i prosessen var å skaffe innsikt
Disclaimer: på grunn av kort tid fikk vi ikke mulighet til å gjennomføre observasjoner eller intervjuer. Dermed er alt vi har kommet fram til i denne oppgaven basert på informasjon funnet på nett (desktop research), egne erfaringer og antagelser.
Illustrasjon: Liv Karin Akselsen
Tre sentrale funn
1. Man må være ærlig og konkret når man snakke mer barn om døden.
Små barn klarer ikke å tenke abstrakt og forstår ikke metaforer (Kreftforeningen, 2024).
2. Ulike barn ønsker ulik hjelp.
3. Mennesker tror at vi kan glemme døden ved å ikke snakke om den. (Antagelse basert på informasjon vi fant/ikke fant)
Hvordan snakke med barn om at en foresatt kommer til å dø snart?
ble til
Hvordan kan vi bidra til å normalisere følelser rundt død, slik at ungdomsskoleelever bedre kan takle egne følelser når de opplever at noen de er glad i dør?
Ønsket effekt: å kunne godta og takle egne følelser når noen man er glad i dør
Målgruppe: ungdomsskoleelever
Setting: skolesammenheng
Målgruppe: ungdomsskoleelever
Setting: skolesammenheng
Vi utarbeidet tre ulike løsninger.
Skoleklasser/skoler får adoptere et dyr som er i sin siste livsfase. Elevene får bli kjent med dyret, passer på det, ser at det bli sykt, har gode øyeblikk med det og etterhvert får de oppleve at dyret dør.
Tanken med denne løsningen var at det å ta vare på dyret ville skape rom for samtaler rundt døden og på den måte være med å fjerne tabuet rundt død. Videre hadde vi en tanke om at elevene ville kjenne på sorg når dyret døde, og at de da kunne få anledning til å lære å håndtere disse følelsene og på den måten være mer robust i møte med død i nær relasjon.
Etikk ble en stor utfordringe med denne løsningen.
Idé 2: Role Playing Game (RPG)
Et dataspill hvor man spiller en karakter som har mistet eller er på vei til å miste noen han er glad i. Den som spiller kan bestemme hvilke følelser karakteren har og hvordan den skal oppføre seg når han mister noen.
Spillet skulle være en hjelp for å få ungdommer til å snakke om døden. Kanskje kan spillet vekke følelser eller nye tanker hos spilleren. En mulighet hadde vært å lage et samtaleprogram rundt spillet som kunne bli brukt i skolen.
Idé 3: Interaktivt rom
Et eller flere rom der ungdom kan lære om døden. De kan for eksempel se en kopi/simulasjon av en død kropp og lære om hva som skjer i kroppen når en person dør. Her er det mange muligheter, men vi vil at ungdommene skal kunne bruke sansene sine og få kjenne på ulike følelser som oppstår rundt døden.
Rommet og opplevelsene man har der skal være en samtalestarter slik at døden kan bli et mindre tabu tema.
Vi valgt å gå videre med INTERAKTIVT ROM som løsning og utforske hvordan dette kunne se ut.
Rommet
De besøkende blir kjent med en karakter, denne karakteren dør, og man følger sorgprosessen til tre personer som hadde en relasjon til den avdøde.
Det viktigste med utformingen av rommet er DE TRE SONENE.
I denne sonen får man lære om livet hennes, se hvordan rommet hennes ser ut, man får se videoklipp av venner og familie som forteller om henne og videoer og bilder fra oppveksten.
Målet er at besøkende skal bli kjent med Marthe og oppleve henne som en ekte person.
Sone 2Etter å ha blitt kjent med Marthe går man inn i Sone 2. Besøkende blir møtt med at Marthe har dødd i en seileulykke. Her ser man avisoppslag, bilder fra begravelsen, kanskje en kiste. Det spilles sentimental musikk.
Når de trer inn i sone 3 møter de tre ulike veier de kan gå. Hver vei følger en person (Victoria, Sole og Erik) som gikk i klasse med Marthe, og deres sorgreise etter at hun døde. Sorgreisene er basert på de fem ulike sorgfasene fornektelse, sinne, forhandling, depresjon og aksept (Tilson, 2023).
Det vi ønsker å formidle er at man kan sørge på ulike måter.
Vi antar at ungdomsskoleelevene trenger forberedelse før de besøker rommet og oppfølging i etterkant. Her vil skolen være en aktør som kan bidra.
Avsluttende refleksjoner
En stor utfordring i dette prosjektet er at vi ikke fikk mulighet til å snakke med noen eller teste løsningen. Dermed kan vi ikke vite om den treffer målgruppen, eller om den fungerer.
Dette har vært et spennende prosjekt, og flere av oss har fått øynene opp for at det er viktig å snakke om døden. Det er et stort, spennende tema som er altfor tabubelagt. Basert på den limiterte innsikten vi fikk skaffet kom det tydelig fram at det er et sterkt behov for å snakke om og normalisere døden. Det er tross alt en naturlig del av livet, derfor burde det også være en naturlig ting å snakke om.
Tilson, A. (2023). The Five Sages of Bereavement: Navigating the Journey of Grief. Clear Cremations. https://clearcremations.com/coping-with-grief-understanding-the-stages-of-bereavement/